ESCAPADA MUSICAL A BERLÍN I POTSDAM: Dos grans musicals

Aquest mes de març proposem un viatge musical a Berlín i creiem important posar-vos en context sobre les obres que s’inclouen en el viatge: Entrades pel concert de l’Orquestra Filharmònica de Berlín i entrades de bona categoria per al ballet clàssic La Bayadère.

Orquestra Filharmònica de Berlin a la Berliner Philharmoniker

L’Orquestra Filharmònica de Berlín és una de les orquestres simfòniques més importants del món. Va ser creada el 1882 i l’actual director musical és Sir Simon Rattle.

En aquesta magnifica òpera que anirem a veure i serà present:

• El solista Jonathan Kelly, que va trobar el seu instrument a l’edat d’onze anys quan escoltà Lothar Koch (l’antic oboè principal de la Filharmònica de Berlín) que el va impressionar molt.
  • L’únic oratori de Ludwig van Beethoven: Crist a la Muntanya de les Oliveres.
  • El cor professional Rundfunkchor Berlin.
  • La soprano Iwona Sobotka, que va rebre atenció internacional com a guanyadora del Gran Premi del Concurs Internacional de Música Queen Elisabeth de Bèlgica el 2004.
  • El tenor Benjamin Bruns.
  • El baríton britànic David Soar.

L’orquestra compta amb un exitós oratori de Beethoven, que va tenir lloc per primera vegada durant “Tempora Sacrata” (Quaresma) el 5 d’abril de 1803 a un Concert de l’Acadèmia. El llibret, que dibuixa una imatge molt humana de Jesús, prové de Franz Xaver Huber, un conegut llibretista d’òpera vienès de l’època.

El text en vers lliure invoca els quatre Evangelis i consisteix en la breu escena al jardí de Getsemaní en què Jesús, en profunda desesperació, demana forces per suportar les afliccions que són imminents. L’aparició d’un àngel que proporciona consol (serafí), que només s’esmenta breument en l’Evangeli de Lluc, exerceix un paper clau en la primera part de l’oratori. A la segona part, l’acció queda intensificada dramàticament amb l’arrest de Jesús, i finalment esclata al goig coral expansi dels àngels: “Welten singen Lob und Ehre dem erhabnen Gottessohn” (“Al·leluia al fill totpoderós de Déu”).

El llibret, el va escriure el crític d’Allgemeine Musikalische Zeitung i ha estat una gran oportunitat per expressar una gran varietat de sentiments vius i profunds, amb una plenitud i una riquesa que no flaqueja, sinó que augmenta cada cop més.

154847-BerlinerPhilharmoniker_

Ballet la Bayadere a la Staatsoper de Berlín

Va ser Marius Petipa qui va crear el ballet La Bayadère el 1877 amb un repartiment impressionant i idees escèniques fantasioses per impressionar el públic de Sant Petersburg. El seu compositor és Ludwig Minkus i l’obra es farà a l’Òpera Estatal de Berlín, una de les més antigues del món.

El coreògraf Alexei Ratmansky està interessat en com poden semblar les obres de Petipa. A partir de les notacions de Petipa que han sobreviscut gairebé intactes i es presten a l’estudi i la interpretació, les seves intencions són immediatament comprensibles.

Per aproximar-se al màxim a l’original, Alexei Ratmansky no només reconstrueix La Bayadère, sinó que també examina amb deteniment el gust i l’instint de Petipa. Aquest enfocament s’adapta a l’escenografia i al vestuari desenvolupat per Jérôme Kaplan.

La història, ambientada en una fantàstica Índia d’exuberant esplendor, gira al voltant de Nikiya, un dels sagrats ballarins del temple coneguts com a bayadèresSolor l’estima, però ell es compromet a la filla de Rajah. Traït per intrigues i sotmès a les estrictes lleis de la tradició, l’amor entre Nikiya i Solor no pot acabar feliçment. La seva relació desafortunada troba una expressió en un dels actes blancs més bells de la història del ballet: el regne de les ombres. En aquesta escena, els cossos de ballet apareixen un per un per realitzar una hipnòtica cadena de moviments estèrics, celebrant la clara precisió del ball clàssic i una gran calma lírica.

Bayadere
Dos grans musicals que junt amb les diferents sortides que et permetran conèixer les diverses cares d’una Berlín polièdrica faran d’aquesta escapada una experiència inoblidable!!

Una bona companyia és l’èxit de qualsevol viatge