Els habitants del Matarranya tenen el cor dividit.  Per una banda se senten profundament aragonesos i n’estan molt orgullosos però alhora se senten molt vinculats a Catalunya i l’estimen.  La gent d’aquesta comarca ens sorprendrà i ens fascinarà amb el dialecte “Chapurreao” que parlen, un peculiar Català una mica castellanitzat que més d’una vegada ens arrancarà un somriure.  La riquesa del Matarranya es basa principalment en els seus paisatges, els seus pobles i la seva gastronomia i nosaltres tindrem una mica de tot al llarg d’aquest interessant cap de setmana. Veniu amb nosaltres a conèixer una comarca que no us deixarà indiferents!

El Matarranya
Dissabte, 28 de setembre

Ben aviat al matí, sortida en l’autocar del Club del Viatger des dels diferents punts de recollida en direcció sud, passant per Tarragona i Mora d’Ebre fins a arribar a la comarca del Matarranya, ja a la província de Terol a l’Aragó.  Farem la primera parada al poble de Cretas on ens trobarem amb el nostre guia local i farem una passejada pel seu conjunt urbà per conèixer els seus nobles edificis, les seves portalades adovellades i les boniques teulades amb voladissos de fusta que proporcionen al poble un gran encant i bellesa.

Acabada la visita, continuarem cap a Valderrobres, la capital administrativa del Matarranya, un dels pobles més bonics d’Espanya que conserva un ric patrimoni històric i artístic. Farem un plaent passeig que ens portarà a visitar la bonica plaça de l’Ajuntament, els seus carrerons empedrats i l’església fins a arribar al Castell de Valderrobres, veritable visita obligada i amb una història que ens remuntarà als segles XII i XIII.  La visita la farem en dues parts, ja que, farem una parada per dinar al restaurant de l’hotel el Salt on gaudirem d’un excel·lent menú de la terra amb vins del Baix Aragó.

Acabada la visita, deixarem una estona per passejar lliurement per Valderrobres que avui estarà força animat per tractar-se d’un dissabte a la tarda i potser podrem comprar algun dels molts productes típics de la comarca en alguna de les seves botigues.

Després continuarem camí cap al poble de La Fresneda on ens allotjarem aquesta nit al bonic hotel El Convent 1613. Una vegada ens haguem instal·lat a les nostres habitacions, el nostre guia local ens portarà a fer una passejada per descobrir el seu centre històric que també ha estat declarat Conjunt Històric Artístic i Bé d’Interès Cultural. En un recorregut ascendent anirem fins a la part més alta de La Fresneda per visitar les restes del seu antic Castell i durant el recorregut veurem la Capella del Pilar, la Casa de la Encomienda, la Plaça Major i l’església de Santa Maria la Major.  Per acabar aquest intens dia, tornarem cap a l’hotel i gaudirem d’un magnífic aperitiu i sopar a l’hotel El Convent 1613.  Allotjament

El Matarranya
Diumenge, 29 de setembre

Després de l’esmorzar a l’hotel, carregarem maletes i deixarem enrere La Fresneda per fer un recorregut panoràmic pels pobles de Valjunquera i Valdetormo fins a arribar a Calaceite, recentment declarat un dels pobles més bonics d’Espanya i capital cultural del Matarranya. La visita guiada del poble ens permetrà veure els magnífics i sòlids edificis barrocs amb espectaculars portalades a la plaça Major, l’Ajuntament renaixentista i el conjunt de cases porxades que l’envolten, el carrer Maella, de gran valor arquitectònic i molts altres monuments i racons que converteixen a Calaceite en una parada obligatòria.

Acabada la visita, continuarem en un petit tram en autocar per deixar enrere l’Aragó i arribar al poble de Caseres, ja a Catalunya on dinarem al restaurant Ca la Guaria abans d’emprendre el retorn cap a casa.  El camí ens portarà per Gandesa i Tarragona fins a Barcelona i el Maresme.

• Autocar privat per al nostre grup
  • Guia acompanyant del Club del Viatger
  • Esmorzar pícnic
  • 1 nit d’allotjament a l’hotel Convent 1613 a La Fresneda