Poques tradicions gastronòmiques catalanes, amb l’excepció del pa amb tomàquet, han esdevingut tan populars com la calçotada, una festa relativament recent que va néixer a finals del segle XIX i que a part del seu valor gastronòmic es troba fortament vinculada a valors com l’amistat i la germanor.Per aquesta raó esperem que ens acompanyeu una vegada més en una de les sortides més especials del Club del Viatger, per passar-nos-ho d’allò més bé amb la bona companyia dels nostres amics.

Com ja és tradició, ens aproparem fins a la regió de Valls per assaborir un dels autèntics plaers de la gastronomia catalana, la calçotada, que enguany celebrarem al restaurant Les Espelmes, un dels més coneguts de l’Alt Camp, a la vegada que completem l’excursió amb un programa d’activitats culturals d’allò més interessants.

En aquesta ocasió, dedicarem el matí a apropar-nos fins a la comarca de la Segarra, un territori que ha conservat a la perfecció el seu paisatge i la seva vida tradicional. Visitarem la seva capital, Cervera, una població amb una llarga història que va conèixer el seu període de màxima esplendor a  principis del segle XVIII, quan entre altres privilegis va tenir l’honor d’acollir l’única universitat de Catalunya. I a ben dinat, ens traslladarem fins al proper Monestir de Vallbona de les Monges, un dels monuments més emblemàtics de l’Urgell, que juntament amb el Monestir de Poblet i el de Santes Creus conformen la coneguda La Ruta del Cister.

Calçotada tradicional del Club
Dimarts, 19 de febrer

De bon matí, sortida en autocar des dels diferents punts de recollida habituals en direcció cap a Cervera, capital de la Segarra. Ciutat culta i senyorial, va tenir l’honor d’acollir a mitjans de segle XVIII una universitat, la qual fou entre el 1740 i 1842 l’única de Catalunya.

Avui us proposem conèixer de prop el nucli antic que encara manté les seves muralles i conserva molts dels seus atractius tals com petits carrerons i places amb cases porxades, l’església de Santa Maria edificada els segles XIV-XV i d’estil gòtic, la universitat i la plaça Major entre altres.

En arribar, iniciarem la visita amb la universitat, presidida per la Immaculada Concepció, patrona de la universitat i representant de la saviesa. Es tracta d’una de les construccions barroques més belles de Catalunya, i és la construcció més important i representativa de la ciutat. L’edifici està estructurat al voltant de tres patis interiors de planta rectangular i en destaca sobretot el majestuós paranimf o saló d’actes.

A continuació farem un interessant i  agradable passeig pel serpentejant carrer Major tot descobrint el nucli medieval de la ciutat on podrem veure algunes cases senyorials i edificis singulars que ens parlaran del seu passat gloriós, tals com Cal Razquin, l’antiga residència dels senyors de Pedrolo o Cal Sabater. Seguirem fins al carreró de les Bruixes, l’indret més misteriós i esotèric de Cervera on se celebren les festes de l’Aquelarre i acabarem la visita en el centre econòmic i polític de la vila, la Plaça Major, on trobarem la Paeria. Declarat monument nacional, aquest és un bell exemple barroc del segle XVII, que destaca per les mènsules situades sota els balcons, els quals representen virtuts, sentits i motius relacionats amb la presó. Acabarem amb la visita del  temple gòtic de Santa Maria, presidida per l’altar del Santíssim Misteri i pujarem fins a dalt del campanar per viure el toc de les campanes.

Tot seguit us proposem gaudir d’una simpàtica i deliciosa calçotada acompanyada d’una bona graellada de carn al Restaurant Les Espelmes, el qual es troba entre Valls i Montblanc, enmig del bell paratge natural del coll de Lilla, des d’on podrem contemplar l’Alt Camp en tota la seva esplendor i extensió.

Després de dinar i abans de tornar a casa, encara tindrem temps d’acostar-nos fins al monestir de Vallbona de les Monges. Fundat a principis del segle XII es tracta del monestir cistercenc femení més important de Catalunya, el qual ha conservat ininterrompudament la seva comunitat durant més de 850 anys i que actualment forma part de la Ruta del Cister juntament amb els monestirs de Santes Creus i Poblet. De la mà de la nostra guia local coneixerem la vida de la comunitat que hi viu, els fonaments espirituals del monaquisme cistercenc i la història del monestir.

Visitarem la farmàcia i la seva col·lecció d’atuells, considerada la millor d’època moderna que es conserva al Principat i l’església, on es troba el sarcòfag senzill i llis de la reina Violant d’Hongria, esposa de Jaume I el Conqueridor.

Una vegada finalitzada la visita i després d’haver conegut Cervera, visitat el Monestir de Vallbona i gaudit d’una formidable calçotada amb la millor companyia, serà hora d’acomiadar-nos d’aquestes terres i retornar als mateixos punts de recollida del matí

• Autocar privat per al nostre grup
  • Guia acompanyant del Club del Viatger
  • Esmorzar pícnic