Calçotada tradicional del Club, Santa Coloma de Queralt i Montblanc

Com cada any, rendirem homenatge a l’hortalissa més preuada de l’Alt Camp, el calçot i la calçotada!

Un exquisit producte que nasqué un fred hivern de ja fa més de cent anys en algun indret de la comarca de l’Alt Camp, de la mà d’un pagès local de Valls, que s’ha convertit, avui dia en tota una festa gastronòmica, vinculada fortament als valors de la unió i la germanor.

Ens dirigirem terra endins fins a arribar a la comarca de la Conca de Barberà, on visitarem la vila de Santa Coloma de Queralt, un poblet medieval ple d’història, dinarem una exquisida calçotada al restaurant Molí d’en Mallol, i ja a la tarda, encara tindrem temps de gaudir d’un magnífic passeig per conèixer Montblanc amb les seves muralles icòniques.

Us esperem una vegada més per viure plegats una nova aventura gastronòmica on l’amistat, el caliu i la tradició són les protagonistes!

Santa Coloma de Queralt i Montblanc
Dijous, 18 de febrer

De bon matí, sortida en autocar des dels diferents punts de recollida habituals en direcció cap a Santa Coloma de Queralt, una de les poblacions amb més història de la comarca de la Conca de Barberà. Les primeres referències a la població daten de l’any 976, moment en què la vila fou la casa pairal de la baronia dels Queralt, un dels llinatges feudals més poderosos de l’Edat Mitjana i ferma aliada dels comtes de Barcelona. De la mà del nostre guia local, anirem descobrint la seva història i els seus secrets, essent testimonis els principals monuments i edificis de la vila, com el Castell dels Comtes, que conserva la torre de defensa i deixa entreveure diferents estils arquitectònics en la seva construcció, el call jueu, l’església gòtica de Santa Maria, considerat un exemple magnífic del gòtic català del segle XIV, el convent de Santa Maria de Bell·lloc amb la seva bella portalada romànica, o les monumentals fonts de Canelles datades del 1614.

Tot seguit us proposem gaudir d’una simpàtica i deliciosa calçotada acompanyada d’una bona graellada de carn al Restaurant El Molí d’en Mallol, situat al centre mateix de Montblanc un dels referents locals en la cuina del calçot.

Tal com hem comentat anteriorment, sembla que l’origen d’aquesta tradició té data de naixement i autor. La dita ens explica que tot s’inicià a finals del segle XIX, quan un pagès, Xat de Benaiges  trobà dues cebes blanques que havien germinat al seu hort. El protagonista les collí, en tallà les arrels i les cogué amb flama. A continuació, després de treure’ls-hi la pell ennegrida, les va sucar en una espècie de salsa formulada a partir d’oli, vinagre i salt i el resultat que n’obtingué fou tan satisfactori, exquisit i plaent que en perdurà any rere any convertint-se, avui en dia, en tot un fenomen gastronòmic únic al món.

Havent dinat realitzarem una última visita per conèixer Monblanc, la capital de la Conca de Barberà, una vila medieval situada al peu de la serralada de Prades, declarada Conjunt Monumental i Artístic el 1947, gràcies al fet que posseeix un dels recintes emmurallats més ben conservats de Catalunya i on farem un recorregut a peu pel seu centre històric.

La muralla data del segle XIV i la seva construcció fou ordenada per Pere III el Cerimoniós, amb motiu de la guerra contra Pere el Cruel de Castella. En aquest punt és on  coneixerem l’estret vincle que uneix la localitat amb la nostra estimada i popular llegenda de Sant Jordi. També veurem l’església gòtica de Santa Maria la Major, coneguda com la catedral de la Muntanya, l’església de Sant Miquel del segle XIII, l’antic hospital de Santa Magdalena i ens endinsarem pels carrerons de l’antic nucli històric on trobarem algunes cases senyorials, com la de Josa o la d’Alenyà finalitzant el recorregut a la plaça Major.

En acabar i després d’un dia ple d’emocions, serà hora d’acomiadar-nos de la comarca i retornar als mateixos punts de recollida del matí.

• Autocar privat per al nostre grup
  • Guia acompanyant del Club del Viatger
  • Esmorzar pícnic
  • Visita guiada de Santa Coloma de Queralt